Tuesday, May 31, 2011

Penyeliaan Bulanan Siswazah ISDEV

Hari ini, tanggal 6 Mei 2011 bersamaan 2 Jamadil Akhir 1432 H, pengajian Ph.D ku telah berusia satu bulan 6 hari. Sekejap sahaja masa berlalu. Rasanya macam baru semalam mendaftar.

Walau apapun perasaan yang timbul, akuilah bahawa waktu kian berlalu dan masa kian meninggalkan kita. Oleh itu, jangan berhoney moon dan berlengah lagi. AYUH..tingkatkan momentum untuk terus berusaha dengan gigih agar pengajian Ph.D dapat diselesaikan mengikut masa yang telah ditentukan.

Apa yang istimewanya menyambung pengajian di ISDEV adalah bimbingan daripada para pensyarahnya. Hari ini, sebagaimana biasa program bulanan yang dianjurkan oleh ISDEV, penyeliaan bulanan siswazah ISDEV telah diadakan di C06 (bilik mesyuarat PPSK, USM) bermula seawal jam 9.30am. Terdapat 5 perkara yang menjadi tunjang kepada perjalanan penyeliaan ini iaitu:

*Tazkirah (telah disampaikan oleh Prof. Muhammad Syukri Salleh).*Perbincangan masalah yang dihadapi oleh para pelajar.*Kuliah pernyataan masalah yang disampaikan oleh Prof. Muhammad Syukri Salleh.*Perbincangan pernyataan masalah kajian pelajar.*Santapan fizikal (jamuan makan)

Tajuk tazkirah yang disampaikan oleh Prof adalah "Susah sangatkah menulis tesis?". Tajuk ini sebenarnya sangat bagus dan mempunyai hubung kaitnya dengan para pelajar ISDEV. Semua pelajar ISDEV baik yang sedang menyambung pengajian di peringkat Ph.D mahupun sarjana mengakui susah dan sukar untuk menulis. Terdapat 29 jenis halangan dan hambatan yang dihadapi oleh pelajar ISDEV. Rupanya benar. Menulis dan menghasilkan sebuah tulisan akademik bukannya mudah sebagaimana menyuap nasi ke dalam mulut. Menulis tesis menuntut pengorbanan dan usaha yang gigih.

Di akhir tazkirah, Prof menyatakan beberapa penawar yang bleh diusahakan untuk menyelesaikan kesusahan dan hambatan yang menyukarkan proses menulis tesis. Antara penawarnya ialah:

Selesaikan masalah asas dengan tingkatkan rasa berTuhan, tazkiyah an-nafs (tundukkan mazmumah dan tingkatkan mahmudah) -iman dan taqwa-perkuatkan hablumminallah dan hablumminannas.

Alhamdulillah, hasil diskusi dalam sessi seliaan yang memakan masa selama 4 jam 15 minit, maka terungkailah permasalahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar ISDEV khususnya tentang kesukaran menulis tesis dan membuat pernyataan masalah serta menghubungkannya dengan latar belakang, objektif, persoalan kajian dan kaedah penyelidikan.

Tahniah diucapkan kepada pensyarah-pensyarah ISDEV yang tidak pernah jemu dalam membimbing dan mencurahkan ilmu kepada pelajar-pelajarnya.


Prof. Muhammad Syukri Salleh dan barisan pensyarah sedang meneliti permasalahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar ISDEV.


Pelajar muslimin memenuhkan ruang di bahagian kiri bilik C06, manakala pelajar muslimat pula memenuhkan ruang di sebelah kanan bilik C06.


Barisan pelajar muslimat Misdev '10. Rosyada sedang berkongsi masalah yang dihadapi.


Barisan pelajar muslimin yang hadir dari Indonesia dan Malaysia.

Slide tazkirah yang disampaikan oleh Prof.


Barisan pensyarah ISDEV (Dari kiri: Dr. Sukainah, Dr. Zahri, Prof. Muhammad Syukri Salleh dan Dr. Zakaria)

Antara wajah-wajah pelajar Ph.D dan Sarjana yang menyambung pengajian di ISDEV.

daripada Saudari Azrin Ibrahim, calon Doktor Falsafah ISDEV

No comments:

Post a Comment